כאבי עקב ודורבנים

הסיבה הנפוצה ביותר לכאבי עקבים נקראת: Plantar Fasciitis / Heel Spur Syndrome המוכר בעברית כדורבן בעקב.

המאפיין העיקרי הינו כאב חד המוגדר כ-  "First Step Pain" כלומר כאב הנוצר בבוקר מיד עם דריכה ראשונה, לאחר ישיבה ארוכה או נהיגה ממושכת. בשלבים מתקדמים של הדלקת, בנוסף לכאבי ״דריכה ראשונה״ ,מופיע כאב הנקרא  "End Of The Day Pain", כאבים ותחושת עייפות בעקב בסוף היום.

במבנה האנטומי של כף הרגל קיימת רצועה המחברת את החלק התחתון של העקב עם ראשי המסרקים ותחילת הבהונות. הרצועה נקראת הרצועה הפלנטרית או באנגלית Plantar Fascia. לרצועה תפקיד חשוב בייצוב הרגל בזמן ההליכה. לאנשים בעלי מבנה ביומכני שונה, שתי דוגמאות מיני רבות הן קשת שטוחה או גיד אכילס קצר, נוצר מצב של יתר לחץ כתוצאה ממתיחת יתר של הרצועה באזור החיבור לעקב. כתוצאה מכך נוצרים קרעים מיקרוסקופים באזור חיבור הרצועה לעקב הגורמים לדלקת מקומית הבאה לידי ביטוי בכאב חד מתחת לעקב הנקראת Plantar Fasciitis שזוהי דלקת של הרצועה הפלנטרית. במשך הזמן מתמלאים הקרעים המקרוסקופיים בסידן, תופעה הנקראת הסתיידות, שזהו למעשה הדורבן.

במשך הזמן מתמלאים הקרעים המקרוסקופיים בסידן, תופעה הנקראת הסתיידות, שזהו למעשה הדורבן.

חשוב להבהיר הדורבן הוא לא הסיבה לכאבים אלא התוצאה של ההסתיידות ולכן אנו לא מטפלים בדורבן אלא בדלקת בלבד.

כיצד אני מטפל ב Plantar Fasciitis:

הטיפול בדלקת של הרצועה הפלנטרית מתחלק לשלושה חלקים. השלב הראשון הינו אבחון הבעיה, השלב השני הינו טיפול בכאבי הדלקת האקוטית והשלב השלישי הינו טיפול מונע לטווח הארוך.

השלב הראשוני הינו שלב האבחון בו הנני משוחח עם המטופל אודות הסימפטומים והתחושות בכף הרגל ושולל פתלוגיות אחרות. לאחר מכן הנני מבצע בדיקה ביומכנית יסודית של 2 כפות הרגליים על מנת לזהות את ״בעיה״ הביומכנית שגורמת לדלקת. השלב הזה כולל אולטרסאונד אבחוני בו אני בוחן את עובי הרצועה הפלנטרית, ככול שהרצועה עבה יותר אזי הדלקת חריפה יותר, כמו כן אני בודק שאין קרעים נרחבים ברצועה.

לאחר האבחון אנו עוברים לשלב הטיפול  בכאב האקוטי, ככול שהדלקת חמורה יותר אזי הכאב הינו גדול יותר. חשוב לציין שהכאב הינו ביטוי של הגוף המנסה להתגבר על הבעיה. הטיפול בשלב האקוטי כולל זריקות במידת הצורך, כדורים אנטי דלקתיים (NSAID), טיפול בתרפיית קור, מתיחות, הורדת לחצים באמצעות חבישה ספציפית וייחודית, אותה פיתחתי ,המורידה את הלחצים מהרצועה. 

הטיפול כולו מצמצם את הגורמים לדלקת. עם הורדת הדלקת אזי גם הכאבים יורדים שכן הדלקת הינה הגורם לכאבים.

השלב השלישי, הטיפול לטווח הארוך, הוא הטיפול החשוב ביותר והינו התאמת מדרסים באופן אישי.

חשוב  להדגיש: לא כל מדרס פותר כל בעיה

גם אם המדרס מותאם אישית לכף הרגל, אם זה נעשה ללא הבחנה והתאמה ביומכנית, המדרס יכול להגביר את הבעיה. לדוגמה, אם ניקח מטופל עם קשת שטוחה, פלטפוס, הסובל מדלקת מקומית, ניקח יציקת גבס של כף הרגל, או גלופה בתוך קופסת ספוג המיועדת לבניית מדרס, ועל הגלופה הספציפית (או היציקה) נתאים מדרס מותאם אישית לגלופה, הרי שכל מה שעשינו הינו הנצחת הבעיה באמצעות מדרס מותאם אישית שלמעשה לא רק שלא פותר את הבעיה אלא אף מחמיר את הבעיה.

לכן במקרים שיש צורך בהתאמת מדרס, יש צורך בבדיקה ביומכנית של רופא-מומחה כף רגל מוסמך בלבד,  המסוגל לאבחן את הרכיבים הגורמים לבעיה מבחינה ביומכנית. לאחר הבדיקה רופא כף הרגל ירשום מרשם מפורט כיצד לבנות את המדרס עם תיקונים ביומכניים במדרס על מנת לפתור את הבעיה. עם המרשם יש לגשת למדרסן מוסמך בלבד המסוגל לייצר את המדרס על פי המרשם שכתב הרופא. לאחר ייצור המדרס יש לחזור לרופא על מנת לבחון האם המדרס אכן פותר את הבעיה והאם המדרס אכן יוצר בדיוק על פי המרשם שניתן.

חשוב להבהיר: אין דבר כזה הנקרא מדרס ביו מכני, יש מדרסים תפקודיים הפותרים בעיה ביומכנית.

במרפאה שלי, אני מבצע את הבדיקות הביומכניות  ורושם את המפרט הספציפי לכל מטופל. לאחר מכן הנני  סורק את כף הרגל באמצעות סורק חיישני תלת מימדי מיוחד למדרסים המדייק ברמת מילימטרים. בלחיצת כפתור הסריקה הממוחשבת והמרשם המפורט נשלחים במיידית למעבדה בארצות הברית. במעבדה בארצות הברית מדפסת תלת מימד מייצרת את כף הרגל והמדרס נבנה באופן ספציפי ומדוייק על פי המרשם, מחומרי הגלם הטובים ביותר, ועובר בקרת איכות קפדנית לפני שילוחו לארץ.

כאבי עקב תחתון יכולים גם לנבוע מבעיות אחרות כגון:

  • שברי מאמץ, הנפוצים יותר בנשים מעל גיל 40 או בספורטאים 

  • קרעים נרחבים ברצועה הפלנטרית בעיקר בספורטאים או כתוצאה מטראומה

  • לכידת עצב בקסטר(Baxter neuritis) מתחת לעקב

  •  בורסיטיס (Bursitis) מתחת לעקב הינו שק נוזלים דלקתי

  •  שברים בעקב