יבלות וציפורניים

יבלת וירלית, Veruca Plantariss, הינה וירוס מדבק במגע ישיר. הוירוס נפוץ במקומות לחים כגון: בריכות שחיה, מקלחות, וכד׳, ולכן נפוץ יותר בילדי. הוירוס גם נפוץ לאחר טראומה קלה, או פצע חדירה קל. חשוב לציין התפתחות הוירוס לוקחת כמספר חודשים, לפעמים חצי שנה, עד להופעת הסימפטומים הראשונים.

הטיפול ביבלת ויראלית כולל אבחנה שאכן מדובר ביבלת ויראלית, ביצוע הטריה מקומית של היבלת עד לשורש היבלת, צריבה או הקפאה של השורש מיד לאחר ההטריה, שימוש יומי במשחה מתאימה וביצוע הטריות חוזרות במרפאה.

משך הזמן הנדרש עד לפתרון הבעיה הינו כחודשיים.

ניתן גם לטפל באופן כירורגי ביבלת על ידי הוצאת היבלת בהרדמה מקומית ובכך לפתור את הבעיה באופן מיידי. 


יבלות לחץ נוצרות בחלק הפלנטרי (התחתון) של כף הרגל כתוצאה מלחץ בעמידה או הליכה של העור כנגד עצם או מפרק בולט בחלק התחתון של כף הרגל. עם השנים נוצרות דפורמציות בכפות הרגליים הגורמות לשינויים מבניים כגון חוסר תנועה במפרקים, צניחת מסרקים, וכד׳. תופעות אלו גורמות ללחץ של העצם או מפרק על העור שמתחתיו וכתוצאה מכך נוצר עור קשה ויבש מתחת לעצם הבולטת. העור הקשה נקרא יבלת לחץ והיבלת גדלה כול שיש יותר לחץ. יבלות לחץ כואבות מאד בעמידה או הליכה וניתנות לתיאור כהליכה יחפה על אבנים קטנות.

הטיפול ביבלות לחץ כולל הטריה מקומית של היבלת עד לשכבת עור תקינה והתאמת מדרסים המסייעים להורדת לחצים באזור היבלות לחץ ובכך מניעת היבלות. 


פטריות בכפות הרגליים נפוצות בעיקר בחלק התחתון של כף הרגל, במרווחים שבין האצבעות ובציפורניים. פטריות נוטות להתרבות בסביבה לחה ובחושך (נעל סגורה). 

הטיפול בפטרת העור הינו באמצעות משחות מתאימות, ייבוש ואיוורור העור, חשיפה לאור עם נעליים פתוחות, והחלפת גרביים מספר פעמים ביום.

פטרת עור הינה אינפקציה שטחית פטרייתית של העור. אניפקציה פטרייתית יכולה לגרום אינפקציה בקטריאלית חמורה (בעיקר במרווחים שבין האצבעות) ולכן דורשת טיפול מיידי.

פטרת בציפורניים גם כן נפוצה והרבה יותר מורכבת לטיפול מפטרת עור אולם ברובה הינה בעיה קוסמטית ואינה גורמת לאינפקציה בקטריאלית.

לא כל התעבות הציפורן הינה פטרייתית, כל טראומה קלה מקומית יכולה לגרום להתעבות הציפורן ללא פטריות. לכן השלב הראשוני באבחון הינו לקיחת תרבית ציפורן ובחינתה במעבדה. לאחר מכן יש לשייף את הציפורן על מנת שתהיה דקה ככל האפשר על מנת שהמשחה האנטי פטרייתית או כדורים אנטי פטרייתיים יחדרו לציפורן.