התנוונות גידים ורפואת ספורט

הסבר אנטומי ופיזיולוגי

מפרק בנוי מעצמות, כאשר בכל קצה עצם יש סחוס המונע חיבור בין העצמות וזאת על מנת לשמור תנועה בין העצמות. העצמות מחוברות אחת לשניה באמצעות רצועות המאפשרות מרווח תנועה במפרק.

גיד מחבר שריר לעצם והוא חוצה את המפרק. כיווץ של השריר גורם למשיכת הגיד המחובר לעצם ובכך משיכת העצם ומכאן נוצרת תנועה במפרק, כלומר גידים ושרירים יוצרים תנועה במפרקים. ככל שהשריר והגידים  חזקים יותר אזי כוח המשיכה חזק יותר ולכן התנועה במפרק חזקה יותר.

בכף הרגל והקרסול יש 26 עצמות, ו- 28 מפרקים שונים ומספר רב מאד של גידים הפועלים על המפרקים השונים לייצר תנועה.

קיימות סיבות רבות להתנוונות גידים כגון: שימוש יתר בגידים, התנוונות עם הגיל, משקל יתר, בעיות מטבוליות, טראומה, שימוש בסטרואידים, כולל הזרקות סטרואידים ליד גידים, ולעיתים שימוש באנטיביוטיקות מסוג Cipro floaxin גורמות לפגיעה בגיד הנקראת טנדיניטיס (tendonitis) שזוהי דלקת של הגיד.

לדלקת בגיד יש 4 שלבים

שלב א: רגישות עם כאב בגיד במהלך תנועה והפעלת הגיד

שלב ב: הגיד נפוח וכואב בתנועה ובמגע ישיר

שלב ג: הגיד נהיה דק מאוד עם קרעים נרחבים

ושלב ד: קרע מוחלט של הגיד

בכף הרגל ישנם 2 גידים ראשיים הנוטים להיות דלקתיים: גיד האכילס, שתפקידו הוא הרמת העקב, וגיד  Tibialis Posterior שלו מספר רב וחשוב של תפקידים שהעיקרי בהן הינו החזקת הקשת כלומר מניעת נפילת הקשת. גיד זה נוטה להיות דלקתי מכיוון שהוא פעיל גם ללא תנועה. למשל, בעמידה ללא תנועה תפקידו לשמור על הקשת שלא תתמוטט ולכן הגיד נתון בלחץ תמידי ונוטה להיות דלקתי.


כיצד אני מטפל בגידים דלקתיים

השלב הראשון הינו שלב האבחון הכולל:

  • שיחה עם המטופל להבנת הבעיה

  • בדיקה ביומכנית לטווחי תנועה, דפורמציה, חוזק השרירים, והגידים

  • בדיקת הליכה Gait Analysis

לאחר מכן הנני מבצע בדיקת אולטרסאונד דיאגנוסטי בו אני רואה את מצב הגיד כגון נפיחות, נוזלים בגיד או במעטפת של הגיד, קרעים פנימיים וכן האם יש יצירת כלי דם חדשים.

השיחה עם המטופל, הבדיקה הפיזית והביומכנית, ובדיקת אולטראסאונד מאפשרים לי אבחון מדויק של הדלקת בגיד ומכאן נגזרת שיטת הטיפול הספציפית לגיד.

השלב השני הינו הטיפול שמתחלק ל-2 תקופות: האקוטי והארוך טווח.

בשלב האקוטי, הנני מטפל בהורדת הדלקת והכאבים בגיד עד החלמה מלאה וזאת באמצעות חבישות UNNA BOOT  להורדת בצקות בגידים, פיזיותרפיה מקומית, טיפול בלייזר, שימוש בתרופות אנטי דלקתיות, מנוחה, קיבוע הרגל עם פלסטרים מיוחדים במצב שמוריד את הלחץ מהגיד, מגף מיוחד, וכד׳.

בשלב האקוטי, הטיפול בדלקת אורך כ 3-4 שבועות שזהו משך הזמן להחלמת גידים. 

בשלב הארוך טווח אנו מתקנים את הדפורמציה (הורדת הלחצים מהגיד) באמצעות מדרס תפקודי מיוחד המותאם אישית למטופל עם הבעיה הספציפית. תפקיד המדרס הוא להקל על עבודת הגיד על מנת למנוע הישנות הדלקת.